SAMBUTAN RAYA ITU SUNAH - Aina Mastura

 

“Sesungguhnya Allah mengganti kedua hari raya itu dengan hari raya yang lebih baik, yakni Aidilfitri dan Aidiladha.”

(Hadis Riwayat Daud dan Nasai)


Hari Raya Aidilfitri atau lebih dikenali sebagai Hari Raya Aidilfitri, adalah istilah bahasa Arab yang bermaksud "perayaan berbuka puasa". Ia adalah perayaan agama yang paling penting dalam Kalendar Islam dan berlangsung pada bulan Syawal. Tarikh permulaan mana-mana bulan Hijrah lunar berbeza-beza berdasarkan pemerhatian anak bulan oleh pihak berkuasa agama tempatan, maka hari perayaan yang tepat, berbeza mengikut kawasan. Prinsip teras hari raya yang perlu diingati ialah menunjukkan rasa syukur kepada Allah setelah sebulan umat Islam berjuang berpuasa menahan lapar, dahaga dan nafsu keinginan. Hari Raya Aidilfitri juga disambut oleh semua umat Islam seluruh dunia, tanpa mengira bangsa dan kaum.

Ada kisah yang dipercayai bahawa Nabi Muhammad SAW sampai ke Madinah pada hari raya. Semasa hari raya, orang ramai menaikkan semangat mereka dan menikmati banyak perkara. Mereka mula membuat persiapan hari raya sebulan sebelumnya. Kemeriahan Aidilfitri telah bermula pada permulaan Ramadan lagi. Terdapat beberapa sunah yang diamalkan oleh Nabi Muhammad SAW sebagai tanda menyambut Hari Raya Aidilfitri. 

Bertakbir

Bertakbir adalah satu amalan yang disyariatkan dan selalunya bermula ketika terlihatnya anak bulan, iaitu berakhirlah Ramadan.

Mengucapkan Selamat Hari Raya.

Mengucapkan selamat kepada umat Islam yang lain serta mengucapkan taqabbalallahu minna wa minkum taqabbal ya karim – Rujuk Fath al-Bari, al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani, , jil. 5, ms. 270-271.

Qiamullail

Meneruskan Qiamulail, tidak khusus pada malam Aidilfitri. 

Mandi Pagi Hari Raya

Sunnah mandi pagi hari raya sebagaimana mandi wajib, sebelum melaksanakan Solat Sunat Aidilfitri.

Makan sebelum Solat Sunat Aidilfitri.

Sebelum menunaikan solat sunat Aidilfitri, disunatkan menjamah sedikit makanan. 

Memakai pakaian yang indah

Kita disunahkan untuk mengenakan pakaian yang indah dan berhias pada hari raya, mengikut batasan agama. 

Berjalan kaki menuju ke tempat menunaikan Solat Sunat Aidilfitri.

“Termasuk sunah, iaitu engkau berjalan kaki menuju ke tempat solat hari raya dan memakan sesuatu sebelum berangkat.” – Hadis riwayat al-Tirmizi di dalam Sunannya, no: 487.

Mengerjakan Solat Sunat Aidilfitri

Solat sunat Aidilfitri diiringi takbir sebanyak tujuh kali pada rakaat pertama dan lima kali pada rakaat yang kedua, disertakan dengan bertasbih di antara tiap-tiap takbir.

Bergembira Pada Hari Raya Aidilfitri

Umat Islam meraikan hari raya sebagai satu kejayaan dan tanda kesyukuran atas keberkatan selepas sebulan berpuasa.

Puasa Sunat Enam Hari Pada Bulan Syawal

Sabda Rasulullah SAW:

“Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan lalu diiringi dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, seolah-olah dia telah berpuasa setahun.” – Hadis riwayat Muslim.

     Sebagai satu perayaan yang bermakna kegembiraan dan kejayaan, Aidilfitri membawa banyak kebahagiaan dalam kehidupan semua umat Islam. Perayaan ini berfungsi sebagai ganjaran kepada orang yang berpuasa sepanjang bulan dan menikmati hari raya seperti hari merayakan diri mereka. Dalam erti kata lain, ia adalah ganjaran untuk semua kebaikan yang telah dilakukan oleh manusia sepanjang Ramadan. Oleh itu, ia menyebarkan Aidilfitri ini bukan meraikan kemenangan selepas sebulan berperang dengan hawa nafsu, Aidilfitri ini juga hari meraikan kegembiraan dan mengeratkan hubungan persaudaraan serta menanam rasa syukur kepada Ilahi untuk segala nikmat-Nya. 


Tanam tebu atas batas,

        Tebu manis dibuat gula;

Kemaafan dipinta dengan ikhlas,

         Fitrah dirai syukur sentiasa. 


 

Tinggalkan komen

Sila ambil perhatian, komen mesti diluluskan sebelum ia diterbitkan